around the corner~~~


Assalamualaikum dan salam ukhuwah. Apa khabar semua?? Saya harap semua sihat-sihat belaka.. =)

Jadual final exam dah keluar..Apakah petandanya?? FINAL EXAM dh DEKAT!!!!! “It’s just around the corner” kata org kampung saya..hehe =)

Alang-alang sebut tentang exam ni,saya nk tanyalah,,apa khabar persiapan kita sekarang?? Agak-agak kakak2 dan abang2 semua,speed kita dh level berapa?? 12km/j?? 50km/j?? 120km/j?? 220km/j?? Sama-samalah kita muhasabah diri balik.. Dalam 6 bulan kita dh berkuliyah ni, dah banyak mana yg kita dh study? Banyak mana yg kita dh betul2 hadam.. Fikir-fikirkan..(muhasabah utk saya dan sahabat2 yg saya kasihi)

Sebenarnya, saya ni x pandai nk tulis2 dlm blog ni.. Tapi, atas permintaan ketua dan penolong batch kita yg sgt2 ambil berat ttg kita smua, saya terima arahan mereka.. Harapan saya, apa yg saya nk sampaikn, difahami oleh sahabat2 semua.. Apa topik yg saya nk kongsi?? Haa....jom baca sampai habis!! =)

Exam dh dekat!! Waaa... Banyaknya x cover lg!! Banyaknya yg x hafal lg!! Yg x faham lg!! Oops... Stop2!! Rileks2 dulu kakak2 dan abang2 sekalian.. Tarik nafas dalam2.. JANGAN PANIK... Ini ‘MAIN KEY’ kita buat masa sekarang.. Walaupun kita rasakan banyak yg perlu difahami dan diingati, jgn sekali-kali panic.. Ini akan mengundang lebih banyak masalah berbanding penyelesaian.. Tiada masalah tanpa penyelesaian.. Ingat tu..

Jadi, apa yg perlu kita buat???

LANGKAH PERTAMA

- Senaraikan semua perkara yg perlu kita lakukan.

- Kenal pasti topik2 mana yg kita rasa susah atau yg belum kita kuasai dan topik2 yg telah dikuasai dgn baik.. Senaraikan.

LANGKAH KEDUA

- Tengok analisa soalan2 past years.. (kalau x silap saya, ketua2 subjek dh sediakan)

- Tengok bab2 yg selalu keluar soalan dan bab2 yg penting.. By hook or by crook, bab2 ini mesti kita kuasai dgn baik sebelum masuk dewan peperiksaan.

LANGKAH KETIGA

- Buat jadual perancangan belajar.

- Agih tajuk2 ini dari sekarang sampai ke seminggu sebelum exam. (jgn ganggu minggu terakhir sebelum exam, sbb minggu ini utk kita buat final revision. Mana-mana bab yg penting, give more effort utk bhgian tu..)

Tapi, sehebat mana pun perancangan kita, yg plg penting untuk menggerakkan semua-semua ini adalah DISIPLIN. Kalau perlu habiskan 2-3 bab dlm seminggu, maka habiskan. Patuhi jadual yg kita dh susun sbb kita sekarang dh kesuntukan masa.

LANGKAH KEEMPAT

- Buat perbincangan dlm kumpulan (study group).

- Pastikan kumpulan ini tidak menjadi group sembang2 kosong. Ambil masa ini utk men’top-up’ balik apa2 yg kita tertinggal sebelum2 ni.. Ini juga salah satu cara utk menghilangkan rasa bosan,mengantuk ketika study.

LANGKAH KELIMA

- Solat. Dulu2 ustaz ckp, solat tu tiang agama.

- Solat juga adlah doa. So, lepas dah penat lelah berusaha, sama2 la meng’angkat’ tangan & memohon doa dari Allah.

- Ingat kawan2!! Kejayaan kita bkn lah 100% dari kita tp dari Allah.

- Nk pulak dekat2 exam ni,jooom2 la kita memperbanyakan solat hajat. Plus la juga dgn yg lain. Istikharah (bkn nk pilih jodoh ek,untk mntk ptolongan dr Allah), tahajud.

Itu saja kot dari saya. Maaf atas kata2 yg mungkin kurg sempurna,mungkin juga ckp x serupa bikin.

Kata2 ini bkn utk kawan2 tp juga utk diri yg serba kurang ni. Sama2 la kita perbaiki & pertingkatkn usaha untk kejayaan bersama. InsyaAllah.

“ Ya Allah Ya Tuhan kami.. Kau perkenankan la doa kami, Kau bantu la kami dlm segala urusan.. Kau permudahkan la urusan kami, pembelajaran kami, rezeki kami.. Ya Allah, bantula kami utk terus berusaha mencari ilmuMu di dunia ini,berusaha dgn gigihnya & mengharap rahmat & keredhaan dariMU.. Ya Allah, kurniakn la kejayaan yg cemerlang kpd kami..

Dr,

KAMI bkn beit kami. J


3 Responses so far.

  1. tolong gitau sape yang tulis ni
    klu xtahu identiti, xterasa apa2 pun pas baca

    ye la kan, klu x, xkan la ketua n penolong batch
    main petik je nak amik sape2 untuk tulis benda ni?
    rite?

    Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh

  2. perlu ke??identiti penulis..

  3. sweetheart says:

    xpayah kot tau sape dorg2 ni..
    just ambil isinye saja..