Sentiasa Dalam Kesyukuran…

Alhamdulillah… Alhamdulillah… Alhamdulillah…

Dari terbukanya mata sehingga tertutup kembali, nikmat yang Allah SWT berikan tidak pernah putus kepada hamba-Nya dan kita manusia sepatut-patutnya bersyukur dan tidak patut untuk tidak bersyukur terhadap segala yang dikurniakan. Bersyukur jua terhadap nikmat IMAN dan ISLAM yang ada pada diri kita dengan kehendak serta kasih sayang-Nya.

Kelebihan disyukuri manakala kekurangan diredhai. Sering kita dengari tentang nikmat Allah SWT yang jika ditulis dengan pena yang menggunakan dakwat dari tujuh lautan kemudian setelah habis ditambah lagi dengan tujuh lautan masih belum pasti tertulis kesemua nikmat yang dikurniakan. Tapi sejauh manakah kesyukuran dan kesedaran kita terhadap nikmat-nikmat yang diberikan. Adakah ia hanya sekadar di lidah? Itu pun bila nikmat yang datang. Bagaimana pula jika sebaliknya? Apakah tanggungjawab kita terhadap pemberian Tuhan?

Allah telah berfirman didalam Surah Al-Mulk Ayat 23 yang bermaksud :

Katakanlah,“Dialah yang menciptakan kamu dan menjadikan pendengaran, penglihatan dan hati nurani bagi kamu. (Tetapi) sedikit sekali kamu bersyukur.”

Manusia yang meletakkan dunia didalam hatinya sentiasa resah dan gelisah andai dia tidak dapat sesuatu yang diinginkannya meskipun yang sedia ada sudah mencukupi. Berbeza dengan orang beriman yang sentiasa bersyukur dengan apa yang dimiliki meskipun apa yang dimiliki sangat sedikit dan kadangkala tidak mencukupi bagi dirinya.

Perbezaan pangkat, darjat, keturunan, harta dan paras rupa didunia semuanya sama pada sisi Allah SWT. Ketika manusia dibangkitkan pada hari pengadilan kelak, kesemua itu tidak bernilai dan yang membezakan seseorang itu dengan yang lain ialah amalan masing-masing. Firman Allah didalam Surah Al-Mulk Ayat 2 yang bermaksud :

“Yang menciptakan mati dan hidup untuk menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa, Maha Pengampun.”

Di dalam hidup kita lebih-lebih lagi sebagai penuntut ilmu, hubungan dengan Allah SWT haruslah dijaga sebaik-baiknya. Walau dimana pun tahap kita berada sekarang berdoalah supaya kejayaan yang diberikan merupakan rahmat serta kebaikan dan bukannya nikmat yang menyesatkan. Segala usaha diikuti dengan tawakkal dan setiap apa yang berlaku perlulah kita kembali kepada-Nya.

Mulakan kesyukuran dari langkah pertama ke kuliah untuk mengait ilmu sehingga pulang ke rumah dan sentisa bersyukur terhadap ilmu dan kefahaman yang diterima meskipun sedikit. Jadikan doa kita kepada Allah SWT sebagai tempat kita mengadu segala macam perkara dan biarlah ia diiringi hati yang penuh dengan ketakutan dan pengharapan. Ingat!!! Akademik nombor satu tapi ISLAM bukan nombor dua.


(Ilham dari Allah ke hati seorang insan kerdil yang sentiasa mengharap redhaNya)